Algemene voorwaarden Energic Sport

Inhoudsopgave Algemene voorwaarden Energic Sport
Artikel 1: Definities
Artikel 2: Identiteit van de ondernemer
Artikel 3: Diensten van de ondernemer
Artikel 4: Toepasselijkheid
Artikel 5: Aanbod
Artikel 6: Overeenkomst
Artikel 7: Prijzen
Artikel 8: Annuleringsvoorwaarden
Artikel 9: Annulering van een training door ondernemer
Artikel 10: Ontbinding en opschorting
Artikel 11: Feestdagen
Artikel 12: Facturatie en betaling
Artikel 13: Incassokosten
Artikel 14: Overmacht
Artikel 15: Herroepingsrecht
Artikel 16: Aansprakelijkheid
Artikel 17: Verplichtingen van de klant
Artikel 18: Aansprakelijkheid
Artikel 19: Geheimhouding
Artikel 20: Intellectuele eigendom
Artikel 21: Klachtenregeling
Artikel 22: Bevoegde rechter en Forumkeuze
Artikel 23: Wijzigingsclausule

Artikel 1: Definities

Energic Sport: de ondernemer die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf;
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst (op afstand) aangaat met de ondernemer. Verder te noemen ‘klant’;
Bedrijf: de ondernemer die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf welke een overeenkomst (op afstand) aangaat met ondernemer. Verder te noemen ‘klant’;
Personal trainer: de natuurlijke persoon die namens ondernemer de training verzorgd;
BW: Burgerlijk Wetboek;
Overeenkomst: aanbod en aanvaarding tussen ondernemer en klant;
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
Herroeppingsrecht: de mogelijkheid voor de opdrachtgever om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst.

Artikel 2: Identiteit van de ondernemer

Naam ondernemer: Energic Sport
Vestigingsadres: De Traanbok 2G 1601 MD ENKHUIZEN
E-mailadres: info@energicsport.nl
Website: https://energicsport.nl
Telefoonnummer: 06 232 238 33
KvK-nummer: 87034425
Btw-identificatienummer: NL004348222B46

Artikel 3: Diensten van de ondernemer

De diensten van de ondernemer betreffen de volgend werkzaamheden: -
Het voorzien van personal training aan klanten.

Artikel 4: Toepasselijkheid

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en op alle overeenkomsten welke gesloten worden met ondernemer;
2. Algemene voorwaarden van de klant zijn niet van toepassing. Conform artikel 6:225 lid 3 BW zijn de algemene voorwaarden van de ondernemer telkens van toepassing. Tenzij in onderling overleg hiervan schriftelijk wordt afgeweken;
3. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de klant beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst (op afstand) wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de klant zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden;
4. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met ondernemer, voor de uitvoering waarvan door ondernemer derden dienen te worden betrokken;
5. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de klant ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de klant op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waarvan de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de klant langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden;
6. Anders luidende voorwaarden maken alleen deel uit van de tussen partijen gesloten overeenkomsten indien en voor zover beide partijen zulks nadrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen;
7. Het door de klant zonder commentaar accepteren en behouden van een offerte of opdrachtbevestiging, waarop naar deze voorwaarden is verwezen, geldt als instemming met de toepassing hiervan;
8. Een klant ten aanzien van wie deze algemene voorwaarden van toepassing zijn geweest, wordt ook geacht akkoord te zijn gegaan met het van toepassing zijn van deze algemene voorwaarden op latere door klant gedane aanvragen, op latere door ondernemer uitgebrachte aanbiedingen, op latere opdrachten van klant, op latere opdrachtbevestigingen van ondernemer, op latere door klant met ondernemer te sluiten en gesloten overeenkomsten alsmede op alle overige latere rechtsbetrekkingen tussen klant en ondernemer;
9. Mocht enige bepaling van deze algemene voorwaarden naar het oordeel van de bevoegde rechter niet van toepassing of in strijd met de openbare orde of wet zijn, dan zal slechts de betreffende bepaling als niet geschreven worden beschouwd, maar zullen deze algemene voorwaarden voor het overige volledig van kracht blijven. In plaats van een eventueel ongeldige bepaling heeft te gelden een bepaling die de bedoeling van partijen het meest benadert;
10. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling van deze algemene voorwaarden laat de toepasselijkheid van de overige bepalingen onverlet;
11. Anders luidende voorwaarden maken alleen deel uit van de tussen partijen gesloten overeenkomst indien en voor zover beide partijen zulks nadrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen. Het door de klant zonder commentaar accepteren en behouden van een offerte of opdrachtbevestiging, waarop naar deze voorwaarden is verwezen, geldt als instemming met de toepassing ervan. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling van deze algemene voorwaarden laat de toepasselijkheid van de overige bepalingen onverlet;
12. Overeenkomsten worden eerst door schriftelijke bevestiging van de ondernemer bindend. Aanvullingen of wijzigingen op de algemene voorwaarden of anderszins wijzigingen of aanvullingen op deze overeenkomst worden eerst na schriftelijke bevestiging door de ondernemer bindend.

Artikel 5: Aanbod

1. Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen. Alle aanbiedingen, offertes, prijslijsten, van ondernemer zijn vrijblijvend tenzij ze een termijn voor aanvaarding bevatten. Indien een offerte c.q. aanbieding een vrijblijvend aanbod bevat en dit aanbod wordt door de klant aanvaard, heeft de ondernemer het recht het aanbod binnen vijf dagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen;
2. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld;
3. Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen;
4. ondernemer mag uitgaan van de juistheid van alle door de klant bij de aanvraag verstrekte gegevens;
5. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de klant duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
• de prijs exclusief belastingen;
• de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
• Het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
• de wijze van betaling en uitvoering van de overeenkomst;
• de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert;
• de manier waarop de klant, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;
• de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
• de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de klant deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen;
• de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.
6. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden diensten.
De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de klant mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet;
7. Alle afbeeldingen, specificatiegegevens in het aanbod zijn ter indicatie en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst;
8. Afbeeldingen zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten;
9. Het aanbod van ondernemer bevat zodanige informatie dat het voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod verbonden zijn;
10. Ondernemer behoudt zich het recht voor om de openingstijden te wijzigen.

Artikel 6: Overeenkomst

1. De overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de klant van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden;
2. De overeenkomst kan op de volgende mogelijkheden worden aangegaan:
• Via de website van de ondernemer.
3. Indien de klant het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de klant de overeenkomst ontbinden;
4. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving. Indien de klant elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen;
5. Het lidmaatschap kan iedere dag ingaan. De overeenkomst gaat in vanaf de dag van inschrijving;
6. De ondernemer kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de klant aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden;
7. De ondernemer zal bij een dienst aan de klant de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de klant op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
• het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer;
• de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de klant van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
• de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
8. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering;
9. Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten en diensten;
10. Mondelinge toezeggingen zijn onder voorbehoud en niet bindend, tenzij achteraf door ondernemer schriftelijk is bevestigd;
11. Na inschrijving ontvangt klant een bevestigingsmail, waarin staat welk abonnement van toepassing is;
12. Ondernemer is gehouden haar verplichtingen na te komen naar beste kunnen en met de nodige zorgvuldigheid en het nodige vakmanschap. Ondernemer garandeert niet dat met zijn werkzaamheden het beoogde resultaat zal worden bereikt. Het succes is mede afhankelijk van de inzet van de klant;
13. Ondernemer bepaalt de wijze waarop en door welke personen de overeenkomst wordt uitgevoerd.

Artikel 7: Prijzen

1. Indien tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering van de overeenkomst door de overheid en/of vakorganisaties wijziging wordt gebracht in lonen, arbeidsvoorwaarden of sociale verzekeringen, of zich koerswijzigingen voordoen ten opzichte van de munteenheid van het land waarin de producten die worden verhandeld dienen te worden afgerekend c.q. van de munteenheid van het land waaruit de producten die worden verhandeld afkomstig zijn, is de ondernemer gerechtigd de hieruit voortvloeiende prijsverhogingen aan de klant door te berekenen. Mocht tussen voormelde data een nieuwe
prijslijst door de ondernemer worden uitgegeven en in werking treden, dan is de ondernemer gerechtigd de daarin vermelde prijzen aan de klant in rekening te brengen;
2. Ingeval de klant een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, geldt dat prijsverhogingen drie maanden na totstandkoming ervan in bovenbedoelde zin mogen worden doorberekend c.q. in rekening gebracht. Bij prijsverhogingen zoals hiervoor in dit artikel vermeld, binnen een kortere termijn dan drie maanden, is die klant bevoegd de overeenkomst te ontbinden;
3. Alle prijzen zijn onder voorbehoud van fouten. Ondernemer is niet aansprakelijk voor de gevolgen van de fout omtrent de prijs. Het is de ondernemer niet verplicht om het product te leveren voor de foutieve prijs;
4. Indien de prijs blijkt foutief te zijn gecalculeerd dient ondernemer de klant daarvan op de hoogte te stellen. De klant heeft de mogelijkheid om alsdan van de overeenkomst af te zien, tenzij ondernemer aanbiedt het prijsverschil voor haar rekening te nemen;
5. In het geval er geen prijs is overeengekomen, heeft ondernemer recht op een prijs vast te stellen naar redelijkheid en billijkheid;
6. Ondernemer behoudt zich het recht voor de tarieven (tussentijds) te verhogen en zal 2 weken voorafgaand aan de prijsverhoging kenbaar worden gemaakt aan klant;
7. De prijzen worden inclusief BTW vermeld.

Artikel 8: Annuleringsvoorwaarden

1. De annuleringsvoorwaarden die gelden voor de klant zijn afhankelijk van het pakket dat de klant bij ondernemer afneemt;
2. Neemt de klant het 10 rittenkaart, 1x per, 2x per week of 3x per week? Dan gelden de volgende annuleringsvoorwaarden:
• De sessies moeten binnen de looptijd van 3, 6 of 12 maanden opgemaakt worden;
• In overleg kan bij ziekte/blessures/vakantie de looptijd opgeschoven worden. Dit is altijd ter beoordeling van ondernemer en zal per individuele situatie bepaald worden;
• Er kan maximaal 1 sessie per week ingehaald worden;
• Annuleren kan tot 12 uur van te voren, de sessie kan dan in overleg op een ander tijdstip ingehaald worden, mits er een geschikt moment gevonden kan worden;
• Sessies die binnen 12 uur van te voren worden geannuleerd, kunnen niet ingehaald worden en zijn voor rekening van de klant.
• Bij duo’s of small group trainingen wordt er geen restitutie verleend voor de personen die niet aanwezig kunnen zijn.
3. Annulering kan op de volgende wijzen geschieden:
• Middels een telefoongesprek;
• Via een SMS bericht;
• Via een Whatsapp bericht.
Annuleringen via de e-mail worden niet geaccepteerd.
4. De manier van annulering zoals vermeldt in lid 3 van dit artikel, dient schriftelijk bevestigd te worden door ondernemer.

Artikel 9: Annulering van een training door ondernemer

1. Bij vakantie of ziekte van de personal trainer schuiven/verplaatsen de trainingen op;
2. Is de personal trainer ziek, dan wordt de klant daarvan zo spoedig mogelijk via een telefoongesprek, SMS bericht of Whatsapp bericht in kennis gesteld.

Artikel 10: Ontbinding en opschorting

1. Ondernemer is bevoegd de overeenkomst te ontbinden of de uitvoering van de overeenkomst op te schorten, indien de klant de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt;
2. Voorts is ondernemer bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.

Artikel 11: Feestdagen

1. Op de volgende dagen worden door ondernemer geen trainingen gegeven:
• Eerste kerstdag;
• Eerste paasdag;
• Eerste pinksterdag;
• Oudjaarsavond;
• Nieuwjaarsdag.
2. Op de overige officieel erkende feestdagen zijn trainingen in overleg eventueel mogelijk;
3. Trainingen die normaliter op een van de dagen genoemd in lid 1 zouden plaatsvinden kunnen ingehaald of doorgeschoven worden.

Artikel 12: Facturatie en betaling

1. Facturatie geschiedt onverwijld na de totstandkoming van de overeenkomst;
2. Facturatie geschiedt via de e-mail, tenzij de klant uitdrukkelijk heeft verzocht om een papieren factuur;
3. Ondernemer dient de betaling te hebben ontvangen voor de betalingstermijn op de factuur is verlopen. Dit zal in de meeste gevallen een betalingstermijn van 2 weken zijn;
4. Indien de klant het gefactureerde bedrag niet tijdig betaalt, dan heeft ondernemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat het gehele openstaande bedrag is ontvangen;
5. Bij overschrijding van de betalingstermijn is de klant vanaf de datum waarop de verschuldigde som opeisbaar is geworden tot aan het tijdstip van betaling de wettelijke rente, conform artikel 6:119 BW, verschuldigd. Daarnaast komen alle kosten van invordering, nadat de klant in verzuim is, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten laste van de klant;
6. Iedere betaling door de klant strekt allereerst tot voldoening van de verschuldigde rente(n) en vervolgens tot voldoening van de op de invordering vallende kosten. Pas na voldoening van deze bedragen strekt enige betaling door de klant tot voldoening van de openstaande hoofdsom.

Artikel 13: Incassokosten

1. Indien tijdige betaling achterwege blijft, treedt het verzuim van de klant van rechtswege in. Vanaf de dag dat het verzuim van de klant intreedt, is ondernemer gerechtigd om buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten ter incasso in rekening te brengen bij klant. De buitengerechtelijke incassokosten zijn verschuldigd vanaf het moment dat de debiteur in verzuim is. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten (Staatsblad 2012/141) of de laatste versie van dat Besluit;
2. Ondernemer geeft de zaken met betrekking tot de bovengenoemde incasso uit handen aan Debtt B.V., 8253 PV te Dronten, met KvK 82929823;
3. Alle redelijke kosten, zoals gerechtelijke, buitengerechtelijke en executiekosten, gemaakt ter verkrijging van de door de klant verschuldigde bedragen, komen voor rekening van de klant.

Artikel 14: Overmacht

1. Ingeval van overmacht is de ondernemer gerechtigd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder dat zij tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn.;
2. Onder overmacht wordt verstaan: elke van de wil van de ondernemer onafhankelijke omstandigheid die deugdelijke nakoming van de overeenkomst tijdelijk of blijvend onmogelijk maakt. In geval van tijdelijke onmogelijkheid heeft de ondernemer bovendien het recht haar prestatie op te schorten zonder tot schadevergoeding gehouden te zijn;
3. Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van niet toerekenbare niet-nakoming zullen onder meer worden verstaan: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten overheidsmaatregelen, staking en uitsluiting door werklieden of dreiging van deze e.d. omstandigheden; verstoring van de ten tijde van het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen; bedrijfsstoringen door brand, ongeval of andere voorvallen en natuurverschijnselen, een en ander onverschillig of de niet of niet-tijdige nakoming plaatsvindt bij de ondernemer;
4. Ingeval de klant op enigerlei wijze tegenover de ondernemer in gebreke mocht blijven prompt aan zijn verplichtingen te voldoen, bij staking van betaling, aanvraag tot (voorlopige) surséance van betaling, faillissement, executoriale beslaglegging, boedelafstand of liquidatie van de onderneming van de klant, wordt al hetgeen door hem uit hoofde van enigerlei contact aan de ondernemer verschuldigd is, dadelijk ten volledige opeisbaar.

Artikel 15: Herroepingsrecht

1. In geval de klant een natuurlijk persoon is, kan hij/zij een overeenkomst met betrekking tot het laten uitvoeren van de werkzaamheden gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de klant vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten;
2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd, of:
• als de klant in eenzelfde aanvraag meerdere diensten wenst: de dag waarop, de diensten zijn verricht. De ondernemer mag, mits hij de klant hier voorafgaand aan het aanvraagproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een aanvraag van meerdere diensten met een verschillende uitvoeringstermijn weigeren;
• bij overeenkomsten voor regelmatige levering van diensten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de klant, of een door hem aangewezen derde, de eerste dienst heeft afgenomen.

Artikel 16: Aansprakelijkheid

1. Ondernemer is tegenover klant aansprakelijk voor de schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verplichting uit de overeenkomst en voor de schade die voor rekening en risico van ondernemer komt;
2. Ondernemer is niet aansprakelijk voor de schade aan of vermissing van eigendommen, voor zover ondernemer maatregelen heeft genomen ter voorkoming van schade of vermissing van eigendommen;
3. Ondernemer zal zich afdoende verzekeren tegen zijn ondernemingsrisico’s;
4. De klant is tegenover ondernemer aansprakelijk voor schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en voor schade die voor rekening en risico van de klant komt.

Artikel 17: Verplichtingen van de klant

1. De klant draagt er zorg voor dat alle gegevens waarvan ondernemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig beschikbaar zijn;
2. De gegevens en informatie die de klant aan ondernemer verstrekt dienen volledig te zijn en geen onjuistheden en/of onwaarheden te bevatten;
3. De klant dient zich te onthouden van gedragingen welke het ondernemer onmogelijk maakt de overeenkomst naar behoren uit te voeren;
4. De klant is gehouden ondernemer onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn;
5. Tijdens de training dient de klant geschikte sportkleding en sportschoenen te dragen;
6. De klant is verplicht gedurende de training de aanwijzingen van ondernemer op te volgen;
7. De klant dient gezondheidsklachten voor aanvang van de training te melden aan ondernemer;
8. De klant verklaart dat hij gezond is en fysiek in staat is om de training te volgen en de instructies van ondernemer op te volgen. Indien de klant hieraan twijfelt, dan dient hij eerst een arts te raadplegen alvorens hij de training gaat volgen;
9. De klant dient de training te staken bij pijn, ziekte en/of aandoening waarvan de klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat voortzetting van de training schadelijk voor zijn gezondheid kan zijn;
10. Indien de klant zich niet geschikt acht voor de training, dan dient de klant dat direct aan ondernemer te melden;
11. De klant is zich ervan bewust dat door het volgen van de training blessures en/of andere complicaties kunnen optreden zonder dat er sprake is van een toerekenbare tekortkoming aan de zijde van ondernemer;
12. Het onder invloed zijn van drank of drugs tijdens de training is niet toegestaan;
13. Als de klant zich misdraagt of anderszins een behoorlijke uitvoering van de training onredelijk bemoeilijkt of verhindert, dan is ondernemer bevoegd de training te staken. De overeengekomen vergoeding blijft in dat geval volledig verschuldigd, onverminderd het recht van ondernemer op vergoeding van eventuele schade.

Artikel 18: Aansprakelijkheid

1. Ondernemer kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade, die een direct of indirect gevolg is van:
a) een gebeurtenis, die in feite buiten zijn macht ligt en aldus niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 15 ‘Overmacht’;
b) enige daad of nalatigheid van de klant, zoals, maar zeker niet beperkt tot, het niet hebben van een toereikende gezondheid of conditie, overschatting van eigen vermogens en het negeren van instructies;
2. Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat ondernemer is uitgegaan van door de klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens;
3. Deelname aan de activiteiten tijdens de training geschiedt geheel op eigen risico. De klant is persoonlijk aansprakelijk voor alle schade toegebracht aan zichzelf of aan derden tijdens de training. Ondernemer kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor eventuele blessures, verwondingen, botbreuken of ander lichamelijk letsel of geestelijk letsel, die ontstaan is tijdens de training of die is ontstaan door het opvolgen van de door ondernemer gegeven trainingsadviezen of instructies. De kosten die voortvloeien uit een ongeval of opgelopen letsel tijdens de training komen geheel voor rekening van de klant;
4. De klant dient zich te allen tijde te gedragen conform de aanwijzingen en gedragsregels die worden gegeven door ondernemer. Indien de klant weigert deze aanwijzingen of regels op te volgen, dan is de klant verantwoordelijk voor de eventueel daaruit voortvloeiende schade;
5. Ondernemer kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor beschadiging, verlies, diefstal of het zoekraken van eigendommen van de klant op het terrein waar de training plaatsvindt;
6. Voor elke overeenkomst geldt dat er sprake is van een inspanningsverplichting aan de kant van ondernemer. Ondernemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het door de klant niet behalen van een bepaald gewenst resultaat;
7. Ondernemer aanvaardt geen aansprakelijkheid jegens de klant voor indirecte- of gevolgschade;
8. Indien ondernemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van ondernemer beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar van ondernemer gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, dan is de aansprakelijkheid van ondernemer beperkt tot het bedrag dat de klant aan ondernemer betaald heeft voor de uitvoering van de overeenkomst.

Artikel 19: Geheimhouding

1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt is;
2. Ondernemer verwerkt persoonsgegevens in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 20: Intellectuele eigendom

1. Alle intellectuele eigendomsrechten op trainingen ontwikkeld door ondernemer blijven bij ondernemer berusten;
2. Het is zonder voorafgaande toestemming van ondernemer niet toegestaan om opnamen in beeld en/of geluid te maken van de training.

Artikel 21: Klachtenregeling

1. Ondernemer beschikt over voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt zijn klachten overeenkomstig deze procedure;
2. De klant dient klachten over de uitvoering van de overeenkomst zo snel mogelijk – doch uiterlijk twee weken nadat de klant de gebreken heeft geconstateerd – bij ondernemer in, tenzij dat redelijkerwijs niet van hem verwacht had kunnen worden. Deze klachten dienen volledig en duidelijk omschreven te zijn en voorzien van eventuele bewijsmiddelen;
3. Het niet tijdig indienen van een klacht kant tot gevolg hebben dat de klant zijn rechten ter zake verliest.

Artikel 22: Bevoegde rechter en Forumkeuze

1. Op alle rechtsverhoudingen voortvloeiende uit of verband houdende met de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing;
2. Eventuele geschillen zullen worden beslecht worden door de bevoegde rechter van de Rechtbank Noord-Holland, zittingslocatie Alkmaar.

Artikel 23: Wijzigingsclausule

1. Ondernemer behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden eenzijdig en zonder instemming van klant te wijzigen;
2. Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod de voor de klant meest gunstige bepaling zal prevaleren.